امام خامنه اي: ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد مصرف کنيم. 01/01/1391 بزرگان ديني ما از كارآمدترين افراد در زمينه توليد ملي بوده‌اند
کلید واژه ها
آرشیو
لوگوی ما
امکانات وبلاگ
معرفی کتاب تولید ملی
برای اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید
  • کتاب های تولید ملی
  • کتاب های تولید ملی
  • کتاب های تولید ملی
  • کتاب های تولید ملی
  • کتاب های تولید ملی
  • پوستر های تولید ملی
    Rss
    آمار وبلاگ
    تعداد بازدید : 275571
    تعداد نوشته ها : 11
    تعداد نظرات : 1
     حمايت از توليد ملي دریافت کد از جاوالرد
    طراح قالب

    طراحی توسط تبیان
    ویرایش توسط مرز پرگهر

    عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز اظهار كرد: بزرگان ديني ما علي‌الخصوص امام علي(ع) اگر از منظر الگوي ناظر به توليد ديده شوند، از كارآمدترين افراد در زمينه توليد ملي بوده‌اند؛ چنان كه حضرت علي(ع) با كندن چاه و كاشتن نخل در واقع به رونق اقتصادي منطقه خود پرداخته بوده است.

    نشست بخش دانشگاهي بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با عنوان «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني در نگاه امام(ره) و رهبري» با سخنراني اميرحسين مظاهري، عضو هيئت علمي دانشگاه شانديز برگزار شد.

    بر اساس اين گزارش، مظاهري ضمن اشاره به سوابق و فعاليت‌هاي خود در زمينه كارآفريني، اظهار كرد: اولين بار در سال 1376 احمد پور دارياني، عضو هيئت علمي دانشگاه پلي تكنيك و پدر كارآفريني ايران، از اصول و ضرورت توجه به كارآفريني سخن گفت، اما نكته جالب‌ اين است كه حضرت امام خميني(ره) پيش از او به طرح مباحثي در اين خصوص پرداخته بود.

    وي با اشاره به ديدگاه امام خميني(ره) به مسئله كارآفريني، خاطرنشان كرد: حضرت امام(ره) بيشتر بر اقتدار ملي و اثر توليد ملي براي ايستادگي در مقابل استكبار تأكيد كرده‌اند و نگاه ايشان، بيشتر ناظر به كشاورزي و توسعه فعاليت‌هاي كشاورزي است و در عين حال به بخش صنعت نيز توجه ويژه‌اي داشته‌اند.


    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز در خصوص ضرورت نوآوری و صنعت در نگاه امام(ره) اظهار کرد: توجه به صنعت باعث ایجاد و تداوم عزت و اقتدار در برابر استکبار خواهد بود و دشمنان ما با ایجاد حس ناتوانی به دنبال تبدیل انسان‌ها به ارض و زمینه‌ای است که نوعی بازار برای عرضه کالاهای تولید خود هستند.

    دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی

    وی با تأکید بر این‌که توجه به تولید ملی در نگاه مقام معظم رهبری موضوعی بارزتر و صریح‌تر است، افزود: ایشان تولید ملی را صرفا تولید کالا نمی‌دانند، بلکه آن را صرفاً بخشی از تولید ملی می‌دانند و تولید دانش و نیروی انسانی را نیز بخش دیگری از تولید ملی می‌دانند که نیازمند توجه جدی است.

    وی همچنین اظهار کرد: مقام معظم رهبری تولید ملی را از جنبه‌های متعدد مورد توجه قرار می‌دهند که بخش نخست آن جامعه است. در این بخش، فرهنگ عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که نیازمند عطف توجه به کالای تولید داخلی است و ایشان در اوایل دهه 70 به صدا و سیما توصیه می‌کنند که فرهنگ استفاده از تولید داخلی را ترویج کند و از مصرف‌زدگی جلوگیری کند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز با اشاره به جنبه دوم توجه به تولید ملی در نگاه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان حمایت‌های دولیت از عرصه کارآفرینی، افزود: ایشان از دو اتفاق اظهار نارضایتی می‌کنند که یکی از آنها عدم پشتیبانی به موقع از کارآفرینی است که غالباً با غفلت از آن، کارآفرینان دچار ورشکستگی شده‌اند.

    وی با اشاره به این‌که سومین جنبه توجه به کارآفرینی در کلام مقام معظم رهبری مشترک با دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) است، افزود: از این منظر، باور توانایی از ارکان توسعه ملی است که ایجاد و ارتقای باور نسبت به توانایی خود، از برکات آن است و این امر را می‌توان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن در جبهه‌ها حق علیه باطل مشاهده کرد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز خاطرنشان کرد: در اصول توسعه کارآفرینی بر ایجاد ظرفیت و استعداد تأکید می‌شود و در هر بخشی از جامعه، وقتی استعدادی در یک بخش ایجاد می‌شود، باعث توسعه ظرفیت در بخش‌های دیگر نیز می‌شود. همچنین می‌توان به بحث امنیت شغلی کارگر و کارمند اشاره کرد که از ارکان اصلی توسعه تولید ملی و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی جامعه است.

    وی همچنین فقدان ثبات در قوانین کشور را بخشی از عوامل عدم وجود امنیت شغلی در کشور دانست و افزود: با توجه به این مسئله، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی برای توسعه کسب و کار داشته باشیم. همچنین بی‌توجهی به اصول توسعه کسب و کار و بهره‌وری عاملی است که نتیجه آن استفاده از بیشترین امکانات و منابع و ایجاد کمترین بازدهی است و موجب اشتغال واسطه‌ای می‌شود.

    اشتغال مولد، از مهم‌ترین ارکان کارآفرینی

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز با تأکید بر اشتغال مولد به عنوان یکی از دیگر موارد کارآفرینی، اظهار کرد: ایجاد ارزش در جامعه از ثمرات این مهم است و کارآفرینی علاوه بر ایجاد کار و سرمایه ارزشی را ایجاد می‌کند و جامعه برای رفع نیاز و به دست آوردن ارزش هزینه می‌کند. افزایش بهره‌وری یکی از اصول کارآفرینی است و باید کوشید که با کمترین هزینه انرژی و نیروی انسانی بالاترین کارآیی فراهم شود.

    وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در رمضان سال گذشته دیدار بی‌نظیری با مسئولان اتاق بازرگانی داشتند، اظهار کرد: در این دیدار مسئولان اتاق بازرگانی از دو ساعت و نیم پیش از افطار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان مقام معظم رهبری سخنان کوتاهی ایراد کردند که نشان از توجه ایشان به توجه به درد دل کارآفرینان داشت.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز با تأکید بر این‌که کارآفرینان حلقه واسط تولید و نیاز جامعه هستند، افزود: بزرگان دینی ما علی‌الخصوص امیرالمؤمنین علی(ع) اگر از منظر الگوی ناظر به تولید دیده شوند، از کارآمدترین افراد در زمینه تولید ملی بوده‌اند؛ چنان که حضرت علی(ع) با کندن چاه و کاشتن نخل در واقع به رونق اقتصادی منطقه خود پرداختند.

    وی خاطرنشان کرد: اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که تعارضی عمیق میان فرهنگ عامه و فرهنگی که بزرگان ترویج می‌کنند، وجود دارد و نظام تربیتی ما افرادی را تربیت می‌کند که با اندیشیدن به امنیت شغلی کارمندی به پشت میز نشینی راضی شده‌اند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز افزود: در قرن 19 و 20، هفت کشور صنعتی بر محور کارآفرینی شکل گرفت که کسب و کار خود را رونق داده‌اند و به پیشرفت کشور خود یاری رسانده‌اند؛ چنان که یک شرکت با عضویت 250 کارمند، سرمایه‌ای در حدود چهار برابر ثروت سالانه دولت جمهوری اسلامی تولید می‌کند.

    وی همچنین اظهار کرد: ما افرادی را بدون زمینه‌سازی برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی تربیت کرده‌ایم که به خارج رفته‌اند و دستاوردهایی را کسب کرده‌اند که صرفاً در بخش دارویی، از شرکت‌های خارجی با مدیریت ایرانیان، بیش از یک و نیم برابر میزان تولید ناخالص ملی، واردات صورت می‌دهیم.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شاندیز با اشاره به نقایص بخش آموزش، خاطرنشان کرد: به جز یک درس سه واحدی اجباری در زمینه کارآفرینی که توسط اساتید فاقد تجربه کارآفرینی تدریس می‌شود، کار دیگری صورت نگرفته است و تولید ملی با برگزاری نشست و کنفرانس و شعار محقق نمی‌شود.
    وی با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی افزود: موفقیت ما در ایجاد ارزش‌های اقتصادی

    و اتکای به موجودی داخلی است و در کارآفرینی بیش از آن‌که به ایجاد ثروت نیاز داشته باشیم، باید بتوانیم از داشته‌های خود کمک بگیریم و از این وضعیت دردناک فاصله بگیریم که سخنان بزرگان را تنها در قالب شعار مورد توجه قرار می‌دهیم و استفاده اساسی از آنها نمی‌کنیم، در صورتی که اگر تنها به بیست درصد از توصیه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم، وضعیتی کاملاً متمایز از شرایط فعلی ایجاد خواهد شد.


    منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

    كد موس : تك كد